Sa nu iti faci chip cioplit


 Alte articole dedicate unor invataturi specific catolice: Purgatoriul – o evaluare biblica, Tu esti Petru si pe aceasta Piatra… (Matei 16:18), Petru pregatit de Isus pentru misiunea sa, Capul Bisericii: Hristos sau papa de la Roma?, Doctrina catolica a jertfei euharistice, Mijlocirea sfintilor, Nascut din nou – prin botez si bonus: Se afla protestantii de astazi sub anatema Conciliului Tridentin?

+ + +

Urmatoarea perla de intelepciune am cules-o si tradus-o dintr-un documentar neo-protestant intitulat “Catholicism – Crisis of Faith”.

“Desi face parte din Cele 10 Porunci din Biblia catolica, Biserica omite in mod sistematic aceasta porunca din catehisme. Si cu toate acesta ramane tot cu 10. Cum asa? Au luat ultima porunca “Sa nu poftesti casa aproapelui tau; sa nu poftesti nevasta aproapelui tau, nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui, nici magarul lui, nici vreun alt lucru, care este al aproapelui tau.” Si au impartit-o in doua. Astfel porunca a noua a ajuns “Sa nu poftesti nevasta aproapelui tau”, iar a zecea “Sa nu poftesti la bunurile aproapelui tau”, deci au schimbat poruncile. Asta e pura inselatorie. Dar de ce sa elimini porunca a doua? Pentru ca e o afacere profitabila fabricarea de statui.”

Dupa propaganda sa vedem adevarul.

Iata textul celor 10 porunci in versiunea Cornilescu:

„Eu sînt Domnul, Dumnezeul tău, care te‑a scos din ţara Egiptului, din casa robiei. Să nu ai alţi dumnezei afară de Mine. Să nu‑ţi faci chip cioplit, nici vreo înfăţişare a lucrurilor cari sînt sus în ceruri, sau jos pe pămînt, sau în apele mai de jos de cît pămîntul. Să nu te închini înaintea lor, şi să nu le slujeşti; căci Eu, Domnul, Dumnezeul tău, sînt un Dumnezeu gelos, care pedepsesc nelegiuirea părinţilor în copii pînă la al treilea şi la al patrulea neam al celor ce Mă urăsc, şi Mă îndur pînă la al miilea neam de cei ce Mă iubesc şi păzesc poruncile Mele. Să nu iei în deşert Numele Domnului, Dumnezeului tău; căci Domnul nu va lăsa nepedepsit pe cel ce va lua în deşert Numele Lui. Adu‑ţi aminte de ziua de odihnă, ca s’o sfinţeşti. Să lucrezi şase zile, şi să‑ţi faci lucrul tău. Dar ziua a şaptea este ziua de odihnă închinată Domnului, Dumnezeului tău: să nu faci nicio lucrare în ea, nici tu, nici fiul tău, nici fiica ta, nici robul tău, nici roaba ta, nici vita ta, nici străinul care este în casa ta. Căci în şase zile a făcut Domnul cerurile, pămîntul şi marea, şi tot ce este în ele, iar în ziua a şaptea S’a odihnit: de aceea a binecuvîntat Domnul ziua de odihnă şi a sfinţit‑o. Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta, pentruca să ţi se lungească zilele în ţara, pe care ţi‑o dă Domnul, Dumnezeul tău. Să nu ucizi. Să nu preacurveşti. Să nu furi. Să nu mărturiseşti strîmb împotriva aproapelui tău. Să nu pofteşti casa aproapelui tău; să nu pofteşti nevasta aproapelui tău, nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui, nici măgarul lui, nici vreun alt lucru, care este al aproapelui tău.” (Exod 20: 2-17, vezi si Deuteronom 5: 5-11)

Am scos numerele versetelor, pentru ca la origine textul biblic nu este impartit in versete. Este vorba de o adaugire ulterioare ce nu tine de textul revelat, iar in acest caz este un detaliu relevant.

Cele 10 porunci asa cum apar in catehismle catolice suna asa:

1.Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, să nu ai alţi dumnezei străini înaintea mea; chip cioplit să nu-ţi faci, ca să te închini lui.

2. Să nu iei numele lui Dumnezeu în deşert.

3. Adu-ţi aminte, să sfinţeşti ziua Domnului.

4. Să cinsteşti pe tatăl tău şi pe mama ta, ca să trăeşti mult şi bine pe pământ.

5. Să nu ucizi.

6. Să nu fii desfrânat.

7. Să nu furi.

8. Să nu mărturiseşti strâmb împotriva aproapelui tău.

9. Să nu pofteşti femeia aproapelui tău.

10. Să nu pofteşti nici un lucru al aproapelui tău.

Citind textul biblic, avand in vedere faptul ca este vorba de 10 porunci, avem o problema. Cum grupam poruncile din text, care sunt mai mult de 10, astfel incat la urma sa avem numai 10. Exista mai multe traditii de grupare a lor.

Varianta evreiasca:

1. Eu sînt Domnul, Dumnezeul…

2. Să nu ai alţi dumnezei afară de Mine…

3. Să nu iei în deşert Numele Domnului…

4 Adu‑ţi aminte de ziua de odihnă, ca s’o sfinţeşti…

5. Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta…

6. Să nu ucizi.

7. Să nu preacurveşti.

8. Să nu furi.

9. Să nu mărturiseşti strîmb împotriva aproapelui tău.

10. Sa nu poftesti casa aproapelui tau; sa nu poftesti nevasta aproapelui tau, nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui, nici magarul lui, nici vreun alt lucru, care este al aproapelui tau.

In aceasta varianta autoprezentarea lui Dumnezeu din deschidere este considerata o porunca separata.

Varianta Augustiniana (urmata de luterani si catolici)

1. Să nu ai alţi dumnezei afară de Mine…

2. Să nu iei în deşert Numele Domnului…

3 Adu‑ţi aminte de ziua de odihnă, ca s’o sfinţeşti…

4. Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta…

5. Să nu ucizi.

6. Să nu preacurveşti.

7. Să nu furi.

8. Să nu mărturiseşti strîmb împotriva aproapelui tău.

9. Sa nu poftesti nevasta aproapelui tau,

10. Sa nu poftesti casa aproapelui tau; nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui, nici magarul lui, nici vreun alt lucru, care este al aproapelui tau.

Varianta urmata de reformati si, daca nu ma insel, de ortodocsi

1. Să nu ai alţi dumnezei in afară de Mine…

2. Să nu‑ţi faci chip cioplit…

3. Să nu iei în deşert Numele Domnului…

4 Adu‑ţi aminte de ziua de odihnă, ca s’o sfinţeşti…

5. Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta…

6. Să nu ucizi.

7. Să nu preacurveşti.

8. Să nu furi.

9. Să nu mărturiseşti strîmb împotriva aproapelui tău.

10. Sa nu poftesti casa aproapelui tau; sa nu poftesti nevasta aproapelui tau, nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui, nici magarul lui, nici vreun alt lucru, care este al aproapelui tau.

Deja este clar ca lucrurile sunt mai complexe decat sugereaza citatul cu care am inceput acest post. Pentru evrei, catolici si luterani porinca “sa nu iti faci chip cioplit” trebuie tratata ca o adaugire si explicitare a primei porunci. Intr-adevar, daca ni se porunceste ”Sa nu ai alti dumnezei” este redundant sa mai adaugi “sa nu-ti faci chip cioplit” intr-o porunca separata. Evident ca nu ai voie sa iti faci chip cioplit si sa i te inchini, pentru ca ai incalca astfel porunca intai. Nu mai ai nevoie si de porunca a doua in aceste conditii. Dar are sens sa adaugi interdictia de face chipuri cioplite, daca prin asta explici si explicitezi prima porunca. Deci este logic ca porunca legata de chipurile cioplite sa nu fie luata ca o porunca separata.

In catehisme nu se trece textul intreg al poruncilor ci doar o prescurtare a acestora. De ce? In cursul catehizarilor, din cele mai vechi timpuri, neofitul era obligat sa invete anumite lucruri pe dinafara. De exemplu cele 10 Porunci. Pentru a-l ajuta textul a fost simplificat ca sa poata fi memorat mai usor. Acesta este motivul pentru disparitia misterioasa a poruncii a doua. De altfel, crestinul poate afla foarte usor, si chiar ar fi bine sa afle, textul originar si integral al poruncilor, dar catehismele sunt niste instrumente de simplificare si schematizare a lucrurilor, pentru a sluji cat mai bine memoriei celui catehizat.

Ce e, insa, cu ultima porunca? De ce a fost divizata in doua? Este vorba de o inselatorie pentru profit pecuniar? Nicidecum.

Sa doresti bunurile aproapelui tau te poate duce la furt, iar sa doresti nevasta lui te poate duce la adulter. Avand in vedere ca furtul si preacurvia sunt tratate in doua porunci separate a decurs natural ca ultima porunca sa fie divizata astfel. Unde mai pui ca in textul paralel din Deuteronom 5:17 avem “Să nu pofteşti nevasta aproapelui tău; să nu pofteşti casa aproapelui tău, nici ogorul lui, nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui, nici măgarul lui, nici un alt lucru care este al aproapelui tău”. Adica ordinea corespunde cu cea a poruncilor privind adulterul si furtul. De asemenea, tot in textul din Deuteronom avem doua verbe diferite traduse in romaneste cu “a pofti”, semn ca se face o distinctie intre nevasta si bunuri. Avand in vedere ca textul din Deuteronom este posterior celui din Exod putem spune ca acesta ar trebui privit mai degraba ca fiind normativ, fiind vorba de un text care il clarifica pe primul.

*    *    *

Cat despre statui si folosirea lor ca obiecte de cult, iata ce le porunceste chiar Dumnezeu israelitilor prin Moise, cand ii instruieste in privinta Chivotului Legamantului:

“Să faci doi heruvimi de aur, să‑i faci de aur bătut, la cele două capete ale capacului ispăşirii; să faci un heruvim la un capăt şi un heruvim la celalt capăt; să faceţi heruvimii aceştia ieşind din capacul ispăşirii la cele două capete ale lui. Heruvimii să fie cu aripile întinse pedeasupra, acoperind cu aripile lor capacul ispăşirii, şi cu feţele întoarse una spre alta; heruvimii să aibă faţa întoarsă spre capacul ispăşirii.” (Exod 25: 18-20)

Si asta nu e tot:

“Să faci apoi o perdea albastră, purpurie şi cărmizie, şi de in subţire răsucit; să fie lucrată cu măiestrie, şi să aibă pe ea heruvimi.” (Exod 26: 31)

Adica avem “chipuri cioplite” si imagini chiar in Sanctuarul lui Dumnezeu, la porunca Acestuia. De aemenea este interesant sa lecturam si descrierea Templului lui Solomon cu ale sale chipuri cioplite, dar m-am oprit la acestea pentru ca este vorba de porunci date direct de Dumnezeu.

Si inca ceva. Interzicerea chipurilor cioplite se poate referi fie la interzicerea imaginilor unor zei straini, fie la interzicerea figurari lui Dumnezeu cel imaterial sub o forma materiala. Din textul poruncii nu rezulta foarte clar care ar fi adevarul in aceasta privinta. Dar daca este vorba de zei straini atunci catolicii nu sunt vinovati de idolatrie pentru ca nu il figuram pe Buddha, pe Shiva sau pe Amateratsu O-mi Kami, ci pe Isus, si pe cei pe care I-a sfintit si in care traieste: pe Maria si pe sfinti.

Iar daca interdictia se refera la reprezentarea lui Dumnezeu insusi sub o forma vizibila, atunci Intruparea Domnului ne dezleaga de aceasta interdictie, pentru ca “in El locuieste trupeste toata plinatatea Dumnezeirii” (Coloseni 2: 9) adica Dumnezeu insusi a devenit vizibil ochiului fizic prin Isus. In acest caz arta catolica nu este altceva decat o prelungire a Intruparii.

Anunțuri
Published in: on Aprilie 30, 2010 at 3:46 pm  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://mihaisarbu.wordpress.com/2010/04/30/sa-nu-iti-faci-chip-cioplit/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLasă un comentariu

  1. Să faci doi heruvimi de aur, să‑i faci de aur bătut, la cele două capete ale capacului ispăşirii; să faci un heruvim la un capăt şi un heruvim la celalt capăt; să faceţi heruvimii aceştia ieşind din capacul ispăşirii la cele două capete ale lui. Heruvimii să fie cu aripile întinse pedeasupra, acoperind cu aripile lor capacul ispăşirii, şi cu feţele întoarse una spre alta; heruvimii să aibă faţa întoarsă spre capacul ispăşirii.” (

    S-au inchinat vreodata evreii la acesti heruvimi ??? crestinul se duce si pupa icoana , ; evreul niciodata nu s-a dus sa se inchine inaintea heruvimilor .. niciodata . nu puneti semnul egalitatii ; erau doar niste simple reprezentari . atunci ce sa mai zicem de statui . sa ne aducem ca religia romana era politeista . si ca romani aveau statui ptr zeii lor ; crestinii au inlocuit statuile zeilor cu statui ptr sfinti . asa cum s-a procedat si cu schimbarea sarbatorilor pagane si s-au suprapus peste ele sarbatori crestine . haideti sa fim corecti ca astfel de lucruri le poate vedea oricine . eu nu zic ca intentia nu a fost buna dar iata rezultatul ..


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: