Mijlocirea sfintilor


Alte articole dedicate unor invataturi specific catolice: Purgatoriul – o evaluare biblica, Tu esti Petru si pe aceasta Piatra… (Matei 16:18), Petru pregatit de Isus pentru misiunea sa, Capul Bisericii: Hristos sau papa de la Roma?, Sa nu iti faci chip cioplit, Doctrina catolica a jertfei euharisticeNascut din nou – prin botez si bonus: Se afla protestantii de astazi sub anatema Conciliului Tridentin?

+ + +

Scriptura ne spune clar si raspicat ca “Este un singur Dumnezeu, şi este un singur mijlocitor între Dumnezeu şi oameni: Omul Isus Hristos” (1 Timotei 2: 5). Cu toate acestea papistasii idolatrii au desfiintat Scriptura prin datinile lor, prin faptul ca ii considera pe sfinti si pe Fecioara Maria drep mijlocitori alaturi de Hristos.

Aceasta acuzatie face parte din arsenalul standard al fratilor nostrii protestanti. Noi catolicii trebuie sa intelegem ca la baza ei se afla o preocupare legitima si laudabila pentru locul pe care Domnul Isus il ocupa in economia mantuirii noastre. Dar sinceritatea si bunele intentii nu sunt suficiente. In aceasta privinta, ma alatur apostolului cand spune “Le mărturisesc că ei au rîvnă pentru Dumnezeu, dar fără pricepere” (10: 2).

De ce spun asta? Pentru ca invatatura despre mijlocirea sfintilor pe care noi, catolicii o marturisim si o practicam sustine ca sfintii din Cer se pot ruga pentru noi la Dumnezeu, si este un lucru benefic pentru noi sa ii rugam sa se roage pentru noi. In asta consta mijlocirea sfintilor. Nimic mai mult, nimic mai putin. Este clar, deci, ca daca versetul din Epistola catre Timotei contrazice invatatura catolica privind mijlocirea sfintilor, atunci acest verset interzice rugaciunea pentru ceilalti atat a sfintilor din Cer, cat si a credinciosilor de pe pamant. S-ar putea argumenta ca sfintii din cer nu aud aceste rugaciuni, sau ca este mai util sa ne rugam direct lui Dumnezeu, dar nu ca versetul acesta ar interzice mijlocirea sfintilor, pentru ca daca ar face-o, atunci ar interzice si mijlocirea pe care noi crestinii o facem pentru fratii nostri atunci cand ne rugam pentru ei.

Dar nu este mai de folos sa ne rugam direct lui Dumnzeu? Pare logic, dar conteaza mai putin ce ne pare noua logic si conteaza mai mult ceea ce Biblia ne spune pe acest subiect. Ori Scriptura ne indeamna sa ne rugam si sa ne preocupam unii pentru ceilalti.

Iubiţi‑vă unii pe alţii cu o dragoste frăţească. În cinste, fiecare să dea întîietate altuia (Rom. 12: 10)

Nimeni să nu‑şi caute folosul lui, ci fiecare să caute folosul altuia. (1 Cor. 10:24).

Purtaţi‑vă sarcinile unii altora, şi veţi împlini astfel Legea lui Hristos. (Gal. 6:2).

9. Cît despre dragostea frăţească, n’aveţi nevoie să vă scriem; căci voi singuri aţi fost învăţăţi de Dumnezeu să vă iubiţi unii pe alţii, 10. şi iubiţi în adevăr pe toţi fraţii, cari sînt în toată Macedonia. Dar vă îndemnăm, fraţilor, să sporiţi tot mai mult în ea. (1 Thess. 4:9-10).

11. Deaceea, mîngăiaţi‑vă şi întăriţi‑vă unii pe alţii, cum şi faceţi în adevăr. (…) 14. Vă rugăm, de asemenea, fraţilor, să mustraţi pe ceice trăiesc în neorînduială; să îmbărbătaţi pe cei desnădăjduiţi; să sprijiniţi pe cei slabi, să fiţi răbdători cu toţi. 15. Luaţi seama ca nimeni să nu întoarcă altuia rău pentru rău; ci căutaţi totdeauna să faceţi ce este bine atît între voi, cît şi faţă de toţi. (1 Thess. 5: 11, 14, 15)

Rugaciunea pentru ceilalti este o parte integranta a acestei preocupari pentru aproapele nostru:

1. Vă îndemn dar, înainte de toate, să faceţi rugăciuni, cereri, mijlociri, mulţămiri pentru toţi oamenii, 2. pentru împăraţi şi pentru toţi cei ce sînt înălţaţi în dregătorii, ca să putem duce astfel o viaţă pacinică şi liniştită, cu toată evlavia şi cu toată cinstea. 3. Lucrul acesta este bun şi bine primit înaintea lui Dumnezeu, Mîntuitorul nostru, 4. care voieşte ca toţi oamenii să fie mîntuiţi şi să vină la cunoştinţa adevărului. (1 Timotei 2: 1-4)

30. Vă îndemn dar, fraţilor, pentru Domnul nostru Isus Hristos, şi pentru dragostea Duhului, să vă luptaţi împreună cu mine, în rugăciunile voastre către Dumnezeu pentru mine, 31. ca să fiu izbăvit de răzvrătiţii din Iudea, şi pentruca slujba, pe care o am pentru Ierusalim, să fie bine primită de sfinţi; 32. şi astfel să ajung la voi cu bucurie, cu voia lui Dumnezeu, şi să mă răcoresc puţin în mijlocul vostru. (Romani 15: 30-32)

3. Mulţămim lui Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Isus Hristos, căci ne rugăm neîncetat pentru voi, (…) 9. De aceea şi noi, din ziua cînd am auzit aceste lucruri, nu încetăm să ne rugăm pentru voi, şi să cerem să vă umpleţi de cunoştinţa voiei Lui, în orice fel de înţelepciune şi pricepere duhovnicească; (Col. 1: 3, 9)

De ce nu ne rugam direct lui Dumnezeu, ci mai cerem si ajutorul sfintilor, ca si ei sa se roage pentru noi? In acelasi motiv pentru care Pavel, in Romani 15: 30 ii roaga pe fratii din Roma sa se roage pentru el, in loc sa se limiteze la a se ruga direct la Dumnezeu. Astfel nu facem decat sa il imitam pe Pavel si sa implinim indemnurile Scripturii.

Dar oare sfintii din Cer ne aud? Una e sa il rogi pe in credincios in viata sa se roage pentru tine, dar oare un sfant in Ceruri te poate auzi? Si este el/ea preocupat de tine?

Da, ne pot auzi si sunt preocupati de ce se intampla cu noi. Sa nu uitam ca Biserica lui Hristos este trupul lui Hristos:

18. Acum dar Dumnezeu a pus mădularele în trup, pe fiecare aşa cum a voit El. 19. Dacă toate ar fi un singur mădular, unde ar fi trupul? 20. Fapt este că sînt mai multe mădulare, dar un singur trup. (…) 27. Voi sînteţi trupul lui Hristos, şi fiecare, în parte, mădularele lui. (1 Cor. 12: 18-20, 27)

Astfel, sfntii din Cer si noi pe pamant formam un singur trup, iar porunca iubirii este valabila in toata Biserica, indiferent unde se afla ea. Daca noi ne preocupam de fratii nostri, cu atat mai mult sfintii din Cer, care au progresat in dragoste mult dincolo de noi, se vor preocupa de ei. Pana si unul ca bogatul nemilostiv este preocupat de soarta fratilor sai:

27. Bogatul a zis: «Rogu‑te dar, părinte Avraame, să trimeţi pe Lazăr în casa tatălui meu; 28. căci am cinci fraţi, şi să le adeverească aceste lucruri, ca să nu vină şi ei în acest loc de chin.» 29. Avraam a răspuns: «Au pe Moise şi pe prooroci; să asculte de ei.» 30. «Nu, părinte Avraame», a zis el; «ci dacă se va duce la ei cineva din morţi, se vor pocăi.» 31. Şi Avraam i‑a răspuns: «Dacă nu ascultă pe Moise şi pe prooroci, nu vor crede nici chiar dacă ar învia cineva din morţi. (Luca 16: 27-31)

Este clar ca acesta se afla in Purgatoriu, pentru ca in Iad nu mai exista dragoste pentru altii. Dar chiar daca am accepta, prin absurd, ca el se afla in Iad, daca unul damnat se poate preocupa de cei de pe pamant, cu atat mai mult un sfant din Cer.

Stim sigur ca sfintii din cer se preocupa de soarta noastra si pentru ca Isus o spune explicit:

Tot aşa, vă spun că va fi mai multă bucurie în cer pentru un singur păcătos care se pocăieşte, decît pentru nouă zeci şi nouă de oameni neprihăniţi cari n’au nevoie de pocăinţă. (Luca 15: 7)

Si stim ca ei se roaga la Tatal, pentru ca vedem asta in Apocalipsa:

9. Cînd a rupt Mielul pecetea a cincea, am văzut supt altar sufletele celor ce fuseseră junghiaţi din pricina Cuvîntului lui Dumnezeu, şi din pricina mărturisirii, pe care o ţinuseră. 10. Ei strigau cu glas tare, şi ziceau: „Pînă cînd, Stăpîne, Tu, care eşti sfînt şi adevărat, zăboveşti să judeci şi să răzbuni sîngele nostru asupra locuitorilor pămîntului?” (Apoc. 6: 9, 10)

Este vorba de o rugaciune prin care sfintii cer implinirea judecatii divine asupra acestei lumi pacatoase, dar daca ei se roaga pentru dreptate si, in acelasi timp, se preocupa de soarta noastra, este fires sa ne incredem ca se si roaga pentru noi. De asemenea, stim ca rugaciunile sfintilor in Cer au efecte pe pamant:

1. Cînd a rupt Mielul pecetea a şaptea, s’a făcut în cer o tăcere de aproape o jumătate de ceas. 2. Şi am văzut pe cei şapte îngeri, cari stau înaintea lui Dumnezeu; şi li s’au dat şapte trîmbiţe. 3. Apoi a venit un alt înger, care s’a oprit în faţa altarului, cu o cădelniţă de aur. I s’a dat tămîie multă, ca s’o aducă, împreună cu rugăciunile tuturor sfinţilor, pe altarul de aur, care este înaintea scaunului de domnie. 4. Fumul de tămîie s’a ridicat din mîna îngerului înaintea lui Dumnezeu, împreună cu rugăciunile sfinţilor. 5. Apoi îngerul a luat cădelniţa, a umplut‑o din focul de pe altar, şi l‑a aruncat pe pămînt. Şi s’au stîrnit tunete, glasuri, fulgere şi un cutremur de pămînt. 6. Şi cei şapte îngeri, cari aveau cele şapte trîmbiţe, s’au pregătit să sune din ele. (Apoc. 8: 1-6)

Din nou este vorba de judecata si pedeapsa, dar ceea ce am spus mai sus este valabil si aici. Daca sfintii din cer se preocupa de soarta noastra, si se roaga Tatalui, iar rugaciunile lor au efecte pe pamant, este firesc sa speram la mijlocirea lor pentru noi prin rugaciune la Tatal.

Anunțuri
Published in: on Iulie 4, 2010 at 2:53 pm  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://mihaisarbu.wordpress.com/2010/07/04/mijlocirea-sfintilor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 comentariiLasă un comentariu

  1. Aici lucrurile sunt simple, dupa parerea mea. Imparatia lui Dumnezeu e o imparatie a iubirii altruiste, a iubirii jertfelnice, nu a individualismului. Fiecare se preocupa de ceilalti, nu de sine insusi, deci e firesc ca si rugaciunile sa le facem unii pentru altii atunci cand cerem ceva si personale cand multumim, ca nu cumva, din greseala, sa mai apara urma sau umbra de egoism sau mandrie.
    Har, smerenie si jertfa de sine.

  2. un alt raspuns simplu se poate gasi aici http://www.youtube.com/watch?v=nY3b3xNHmos


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: