Exista mantuire pentru necatolici?


(Judecata de Apoi – Jean Cousin)

Da, dar…

Biserica Catolica recunoaste faptul ca Dumnezeu poate mantui si pe cei care in cursul vietii lor nu au facut parte din Biserica vizibila, aflata sub autoritatea lui Petru si a urmasilor sai. Asta inseamna ca schismatici precum ortodocsii, eretici precum cei din Bisericile orientale, si asa zisele biserici protestante, ba chiar si dintre aceea care nu L-au cunoscut explicit pe Hristos pot gasi indurare in fata tronului Sau.

(Nota importanta. Termeni precum eretic sau schismatic sunt folositi aici in sens tehnic, si nu ca judecata morala. Vorbesc despre „asa zisele” biserici protestante, pentru ca, asa cum vor fi de acord si protestantii in cauza, avem idei foarte diferite in ce priveste sensul termenului biserica, deci, potrivit acceptiunii catolice comunitatile protestante nu pot fi numite „biserici”. Din nou, nu este vorba de o judecata morala.)

De ce? Pentru ca Dumnezeu este suveran si este legat doar de promisiunile Sale si legamintele pe care le incheie. Asta inseamna ca putem avea incredere in faptul ca mijloacele mantuirii puse la dispozitie prin Biserica Sa vor fi mereu eficace, dar este la latitudinea vointei Sale suverane sa isi exinda milostivirea dincolo de hotarele vizibile ale acestei Biserici. Daca mijloacele de care am pomenit nu vor fi eficace, atunci inseamna ca Dumnezeu nu se va fi tinut de promisiunile Sale, ceea ce este absurd – dar, daca El decide sa mantuiasca si dintre cei care nu se folosesc de aceste mijloace, dintr-un motiv sau altul, care nu implica respingerea culpabila a acestor mijloace (deci si a persoanei Sale), atunci nu incalca nici una din promisiunile Sale. Pur si simplu actioneaza in concordanta cu milostivirea Sa.

Desigur temeiul mantuirii fiecaruia este Hristos si Jertfa Sa de ispasire. Problema este felul in care aceasta Jertfa este aplicata celor mantuiti. In cazul catolicilor (si a schismaticilor care nu au cazut in erezii soteriologice) lucrurile sunt clare, pentru ca nu este afectata calea manturii. Problema apare la cei care nu cunosc calea manturii, ba chiar pot sa ignore legea lui Hristos si principiile sale morale. Acesta este cazul unora care practica religii diferite de crestinism si pe agnostici si atei. Acestia pot fi prinsi intr-un context cultural care le-a deformat constiinta pana intr-un punct in care cu greu pot fi considerati vinovati personal pentru multe dintre alegerile pe care le fac.

Este evident ca aceea dintre noi care am beneficiat de o formatie crestina vom fi judecati mult mai aspru decat cei care nu au beneficiat de asa ceva. Cu alte cuvinte, cine nu a beneficiat de o formare crestina ci de o deformare lumeasca (fie ca e vorba de alte religii sau de lipsa unei religii, sau doar de erezii crestine) nu va fi judecat cu aceeasi masura ca si noi. De exemplu, cineva care a ajuns sa cunoasca legea lui Hristos are obligatii mult mai mari decat cineva care nu a cunoscut decat superstitii si vrajitorii de populare, adunate sub titulatura de „ortodoxie” (ortodocsii informati numesc asa ceva foarte corect „eresuri populare”). In mod clar acesti eretici (pentru ca asta este exact ceea ce sunt, ata fata de catolicism cat si fata de ortodoxie) nu sunt la fel de vinovati pentru caderile lor de zi cu zi ca si noi cei care urmam ortodoxia in sensul propriu al termenului, adica invatatura lui Hristos transmisa prin Biserica Catolica.

De aici rezulta ca nu putem avea pretentia ca Dumnezeu sa ii trateze cu asprime pe cei care nu sunt „pe linie”, pentru ca nu putem sa stim niciodata cum vede Dumnezeu o persoana sau alta. Putem judeca si condamna actiunile si erorile unei persoane sau alta (incepand cu noi insine), dar nu avem caderea sa ne pronuntam asupra soartei finale a respectivei persoane.

Dar atunci ce rost are sa ii corectam si sa raspandim evanghelia? La aceasta intrebare exista doua raspunsuri. Primul este acela ca numai in cadrul Bisericii Catolice putem avea siguranta ca avem la dispozitie mijloacele pentru mantuire (Jertfa lui Hristos ce ne este aplicata prin sacramentele Botezului, Penitentei si Euharistiei). In afara Bisericii nu putem avea decat o vaga speranta, si cam atat, iar aceasta speranta descreste pe cat ne indeprtam de Biserica, pornind de la ortodocsi, trecand prin Bisericile orinentale, protestnati si ajungand in cele din urma la atei.

Al doilea motiv este acela ca pacatele au consecinte in plan etern si in plan lumesc. In plan etern ne separa de Dumnezeu si ne condamna la Iad. In plan lumesc ele dau peste cap armonia creatiei si cauzeaza durere, care la randul ei produce o alienare si mai mare de Dumnezeu si o afundare mai mare in pacat, intr-un cerc vicios. Dumnezeu poate, in mila Sa suverana, sa dispuna iertarea pedepsei eterne, dar raman consecintele lumesti (temporale) ale pacatelor. Deci o conformare fata de legea lui Hristos aduce nu numai siguranta mantuirii ci si ruperea cercului vicios al pacatului care afecteaza viata pacatosului si a celor din jurul sau.

Este evident, deci, ca cel care neaga posibilitatea manturii celor care se afla in afara comuniunii vizibile a Bisericii militante (indiferent in ce stare de separare) neaga autoritatea lui Dumnezeu  de a dispune liber de soarta celor in afara acestei comuniuni, potrivit intelepciunii Sale.

La sfarsit as face o marturisire personala. Problema Extra Eclessia nulla salus (in afara Bisericii nu exista mantuire) este una care mi-a provocat multa bataie de cap si m-a impins pentru ani de zile intr-o pozitie anticiliara, de partea traditionalistilor care resping Vatican II si reformele sale. Nu aceasta a fost singura problema, dar a fost una din ele. Biserica invata de doua milenii ca in afara ei nu exista mantuire, nu exista nici un secret in asta. Insa in cadrul aggiornamento-ului au fost lansate idei ce mie mi se pareau artificioase: aceasta doctrina trebuie intepretata in sensul ca toti cei care se mantuiesc, fie in cadrul Bisericii, fie in afara sa se mantuiesc prin intermediul sau. Adica Biserica nu se reduce in aceasta lume doar la catolici, ci si cei din afara zidurilor sale vizibile fac parte, intr-un sens, din ea, chiar daca acestia nu realizeaza asta. Potrivit formularii Conciliului, Biserica lui Hristos subzista in Biserica Catolica (Lumen Gentium, 8). Inainte se spunea ca Biserica lui Hristos este Biserica Catolica, iar noua formulare am luat-o ca o negare a acestei indentitati.

Asa sa fie? Dupa cum spuneam, multa vreme am crezut ca avem de-a face, pur si simplu, cu scamatorii retorice, pentru a pastra litera unei dotrine traditionale, tradandu-i spiritul in favoarea unor inovatii. Ori, inovatie in teologie inseamna erezie. O invatatura noua ce nu are temei in Traditie este neavenita, indiferent sub ce pretext si sub ce forma este promovata. Ei bine, la un moment dat mi-am dat seama ca Traditia, sub forma practicii Bisericii, afirma tocmai aceasta intepretare pe care am crezut-o noua. Mea culpa!

Este o practica venerabila a Bisericii de a recunoaste botezul ortodocsilor si a unor heterodocsi, cu conditia ca acesta sa fie efectuat in numele Sfintei Treimi. Ori botezul este sacramentul prin care un pagan intra in Biserica si devine crestin. De aici rezulta ca toti cei botezati fac parte, intr-un anume sens din Biserica lui Hristos, adica Biserica Catolica, chiar daca formal acest lucru nu se verifica. Multi dintre acestia urasc Biserica mai tare ca un agnostic, sau un ateu nemilitant (am intalnit dintr-acestia si sunt persoane cat se poate de afabile, spre deosebire de multi crestini care au ajuns anticatolici inversunati).

Ori, daca pot exista crestini necatolici care sunt membri, intr-un sens tainic, al Bisericii, fara ca acestia sa stie sau sa doreasca, atunci nu exista nici o piedica pentru cei care nu sunt crestini deloc, doar ca in cazul lor avem de-a face cu o departare mai mare. Dar diferenta este de grad nu de esenta. A respinge adevarul partial sau integral este o chestiune de grad, nu de esenta. Adica diferenta dintre un ortodox (ca sa iau exemplul celor mai apropiati de Biserica Catolica), care respinge autoritatea papala, si un ateu sau hindus, care nu recunosc mai nimic din crestinism, este una de grad, nu de esenta. O spun fara intentia de a jigni ortodocsii si ateii punandu-i alaturi.

Astfel, formularea Conciliului cum ca Biserica lui Hristos subzista in Biserica lui Hristos este perfect traditionala, in sensul in care Conciliul a intels acest lucru: Biserica lui Hristos este in primul rand Biserica Catolica vizibila, dar nu se reduce la ea.

Domnul fie laudat pentru milostivirea Sa care intrece asteptatrile noastre, fii Sai nerecunoscatori.

Anunțuri
Published in: on August 27, 2010 at 7:25 am  Comments (7)  

The URI to TrackBack this entry is: https://mihaisarbu.wordpress.com/2010/08/27/exista-mantuire-pentru-necatolici/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 comentariiLasă un comentariu

  1. Această dogmă de credinţă, „Extra Ecclesia nulla salus” a avut mereu două interpretări posibile, una restrânsă şi una lărgită. Ambele sunt sustenabile prin solide argumente biblice, patristice şi magisteriale. Ambele sunt legitime.

    Un document mai puţin cunoscut marelui public catolic, peste care am dat din întâmplare este Răspunsul Sfântului Oficiu datat 8 august 1949, la un dubium înaintat de arhiepiscopul de Boston, în legătură cu un grup de credincioşi care profesau varianta riguroasă a interpretării dogmei EENS. (Grupul există şi astăzi, sub numele de „slaves of the immaculate heart of Mary”). Iată un fragment semnificativ din răspunsul primit din partea Sf Oficiu, care s-a reunit în şedinţă plenară pentru a-l elabora:

    Therefore, that one may obtain eternal salvation, it is not always required that he be incorporated into the Church actually as a member, but it is necessary that at least he be united to her by desire and longing.
    However, this desire need not always be explicit, as it is in catechumens; but when a person is involved in invincible ignorance God accepts also an implicit desire, so called because it is included in that good disposition of soul whereby a person wishes his will to be conformed to the will of God.
    These things are clearly taught in that dogmatic letter which was issued by the Sovereign Pontiff, Pope Pius XII, on June 29, 1943, (AAS, Vol. 35, an. 1943, p. 193 ff.). For in this letter the Sovereign Pontiff clearly distinguishes between those who are actually incorporated into the Church as members, and those who are united to the Church only by desire.
    Discussing the members of which the Mystical Body is-composed here on earth, the same august Pontiff says: „Actually only those are to be included as members of the Church who have been baptized and profess the true faith, and who have not been so unfortunate as to separate themselves from the unity of the Body, or been excluded by legitimate authority for grave faults committed.”
    Toward the end of this same encyclical letter, when most affectionately inviting to unity those who do not belong to the body of the Catholic Church, he mentions those who „are related to the Mystical Body of the Redeemer by a certain unconscious yearning and desire,” and these he by no means excludes from eternal salvation, but on the other hand states that they are in a condition „in which they cannot be sure of their salvation” since „they still remain deprived of those many heavenly gifts and helps which can only be enjoyed in the Catholic Church” (AAS, 1. c., p. 243). With these wise words he reproves both those who exclude from eternal salvation all united to the Church only by implicit desire, and those who falsely assert that men can be saved equally well in every religion (cf. Pope Pius IX, Allocution, , in , n. 1641 ff.; also Pope Pius IX in the encyclical letter, , in , n. 1677).
    But it must not be thought that any kind of desire of entering the Church suffices that one may be saved. It is necessary that the desire by which one is related to the Church be animated by perfect charity. Nor can an implicit desire produce its effect, unless a person has supernatural faith: „For he who comes to God must believe that God exists and is a rewarder of those who seek Him” (Heb. 11:6). The Council of Trent declares (Session VI, chap. 8): „Faith is the beginning of man’s salvation, the foundation and root of all justification, without which it is impossible to please God and attain to the fellowship of His children” (Denzinger, n. 801).

  2. Interesant blog, dar o sugestie, ai putea schimba fundalul, pentru ca este obositor si greu de citit, pune un fundal mai deschis, in rest, felicitari pentru articole

  3. Sunt Marius din Craiova.Am 50 ani si de la 17 ani studiez teologia desi sunt laic.Traseul meu a fost:Botezat ortodox, convertit catolic, convertit baptist, intors la ortodoxie.
    Am studiat multe lucrari de : teologie dogmatica,teologie sistematica, drept canonic, confesiologie etc.Acesta se doreste un raspuns pentru Mihai Sarbu la acest topic despre necatolici.
    Nu vreau sa intru in discutii despre ecclesiologie.Cunosc foarte bine atat ecclesiologia catolica, cat si cea ortodoxa.
    Nu vreau sa discutam despre „eretici” sau care este „ecclesia” cea catolica sau cea ortodoxa.Am sa dau o replica pur istorica.
    Ca sa afirmi ca ortodoxia este „schismatica’ trebuie sa fii ori ignorant ori de rea credinta.Oricine citeste un tratat de istorie a Bisericii scris nepartizan vede foarte clar ca schismatici sunt
    de fapt catolicii.
    Si inca o tema de reflectie, de data asta pur teologica: atunci cand se afirma in Catechismul catholic si in Pastor Aeternus ca formularile papei facute „ex cathedra”- bineinteles ca termenul in sine este o smecherie teologica ce lasa loc de intors- sunt ireformabile prin ele insele si nu „ex consensu ecclesiae”, deci fara consimtamantul bisericii cred ca orice om cu bun simt elementar ca sa nu spun cu frica de Dumnezeu se cutremura de atata
    indrazneala.Daca zici ca esti traditionalist ar trebui sa stii ca au existat cel putin 2 schisme in Biserica Catolica(asta apropo de „schismatici”)legate de asa zisa dogma a „infailibilitatii papei”.Si sunt si multe altele, asa ca las-o mai moale cand vorbesti despre biserica ortodoxa ca fiind schismatica.

  4. Multi inainte!

  5. Mihai Sarbu. Apreciez ravna ta pt catolicism dar trebuie sa te opresti in loc sa privesti la lumina lui Cristos ca sa poti sa fii luminat si sa te desparti de fariseism.Esti tanar,frumos, ai copii nevasta, mantuieste-te dih mijlocul acelui neam ticalos.(sau a acelei religii false)Am discutat cu un fost soldat de armata care a luptat in Vietnam, de origine italiana, si mi-a spus multe lucruri despre ce facea domnul papa in timpul razboiului.Ti se zbarleste pielea daca ai afla.Iti spun cu dragoste si mahnire in acelasi timp pt ca esti roman ca si mine.Sunt lucruri ascunse pe care tu nu le poti vedea pt ca esti prea inradacinat in traditia religioasa de natura draceasca.Sunt atatea dovezi clare ih care s-a dovedit caci catolicismul este o copie dupa original. Apocalipsa 13 spune clar despre acea fiara cu doua coarne ca ale unui miel(ortodoxia si catolicismul -cele doua coarne)Ar fi multe de zis dar nu cred ca vei primi ceva din ceea ce iti spun.Citeste te rog la pagina care ti-am dat si daca doresti adevarul si il accepti atunci vei fii slobod si liber sa il slujesti pe Cristos.

    • Te rog nu te lua de Ortodoxie! Sectele voastre sunt rodul masoneriei.Toti protestantii sunteti dezbinati.Aveti tot felu de credinte si pentru acea va-ti impartit in atatea culte si partide.

  6. …nu confundati catolicitatea bisericii cu romano-catolicismul.
    CV 2 a dat lovitura de gratie BISERICII DE APUS, distrugind ritul roman complet. a se vedea marturia pr. gabriel bunge, in acest sens.
    … iar mantuirea este o chestie personala intre om si Hristos, dar si colectiva pt. ca biserica este si catolica (comunitate)


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: