Sola Gratia (Numai prin Har)


 Pe teme inrudite vezi si seria dedicata sola fide care cuprinde: Sola Fide I: protestanti vs catolici despre doctrina indreptatirii, Sola Fide II. – O evaluare biblica, Sola Fide III. – O evaluare biblica,  Sola Fide IV. – O evaluare biblica

Si, de asemenea: Siguranta Mantuirii (once saved, always saved), Nascut din nou – prin botez, Purgatoriul – o evaluare biblica

Atat catolici cat si protestanti suntem de acord ca mantuirea noastra este numai prin har (sola gratia). Acest lucru insa se poate dovedi inselator, pentru ca avem conceptii foaarte diferite despre ce este harul. In practica, deci, principiul sola gratia este inca unul care ne desparte, cu toate ca il marturisim si de o parte si de alta a baricadei.

Cand un catolic (cat de cat informat, ceea ce e destul de rar din pacate) spune da suntem mantuiti numai prin har se refera la faptul ca Dumnezeu toarna in noi un „ceva” supranaturtal care ne face sa depasim limitarile noastre naturale, cat si cele aduse de pacat. Acest „ceva” este harul.

Cand un protestant spune ca suntem mantuiti numai prin har se refera la faptul ca meritele noastre nu au nici un rol, si ca intreaga lucrare de mantuire tine exclusiv de mila divina la care noi nu putem adauga nimic.

In brosura lor intitulata Realitatea despre Romano-Catolicism evanghelicii John Ankerberg si John Weldon contrasteaza invatatura catolica si cea „biblica” asupra harului in felul urmator:

Gratie

Biblia: O hotarare a lui Dumnezeu fata de oameni care exprima mila si iubirea Sa, astfel incat credinciosul este tratat acum ca si cum ar fi nevinovat si perfect conform, standardului divin.

Catolicismul: O substanta sau putere separata de Dumnezeu care este pusa in credincios pentru a-i da posibilitatea de a face fapte meritorii si de a-si castiga “dreptul” la cer. (subliniat in text)

Cateva pagini mai in amonte traducatorul (Olimpiu S. Cosma) remarca urmatoarele intr-o nota de subsol:

Cuvantul “gratie” reda perfect sensul metaforic al cuvantului grec charis aflat in Noul Testament, acela de fapta absolut remarcabila, de o nesfarsia noblete, cum ar fi iertarea data de un parinte ucigasului fiului sau, deci o favoare complet nemeritata. De aici s-a ajuns la cuvantul “a gratia”, totuna cu “a da gratie”, insemnand favoarea de iertare a unui om condamnat (la moarte, inchisoare) fara nici un merit al sau. Cuvantul “har” a intrat in limba romana prin lomba slavona si a pierdut astfel sensul lui charis din NT (chiar daca aparent pare sa fi provenit din charis). El inseamna printre altele talent, ajutor, dar divin. Folosirea lui “har” cu sensul din NT nu poate duce decat la confuzia ascultatorilor obisnuiti cu sensul lui “har” din limba romana. Vezi DEX 1996.

Daca invatatura protestanta privind indreptatirea numai prin credinta ne este familiara vom intelege indata miza intregii dezbateri privind natura harului care ne mantuieste. Potrivit acestei invataturi faptele noastre nu contribuie in nici un fel la indreptatirea noastra, pentru ca suntem indreptatiti prin imputarea meritelor lui Hristos. Cu alte cuvinte, pacatul nostru este atribuit Lui pe Cruce, iar meritele Sale ne sunt atribuite noua in fata tribunalului divin. Judecatorul ne gaseste fara pacat pentru ca El nu ne vede pe noi, asa pacatosi cum suntem, ci acoperiti cu meritele lui Hristos, asa cum zapada acopera un morman de ingrasamant natural (imaginea folosita de Luther). Astfel noi suntem simul iustus et peccator, in acelasi timp drepti si pacatosi. Suntem drepti in fata Judecatorului, pentru ca ne acopera meritele Mantuitorului, dar in noi insine suntem pacatosi. Deci, meritele in baza carora suntem indreptatiti sunt straine noua, adica sunt extrinseci. Termenul lui Luther este iustitia aliena – dreptitudine straina (adica apartinand lui Hristos si nu noua).

Din contra, catolicul va spune ca meritele in baza carora sunten indreptatiti sunt, intr-adevar, ale lui Hristos, dar in sensul ca sunt meritele pe care El le lucreaza prin Duhul Sfant in noi. Adica sunt intrinseci persoanei noastre si nu extrinseci. Cu alte cuvinte, meritele care na mantuiesc nu sunt cele pe care Hristos le-a obtinut prin viata si moartea Sa, ci sunt cele pe care El le lucreaza in viata noastra. Jertfa Sa are rolul de a ne aseza intr-un nou fel de relatie cu Dumnezeu, pentru a putea duce o viata roditoare in fata Sa, si suntem mantuiti in baza acestei relatii noi, ce se exprima, in ce ne priveste, printr-o viata reinnoita ce aduce roade meritorii. Desigur meritele sunt tot ale lui Hristos, care le lucreaza in noi prin Duhul Sfant, pentru ca de la noi nu putem face nimic. In acest sens suntem mantuiti sola gratia – numai prin har.

Reformulata in alti termeni: diferenta dintre protestanti si catolici pe tema harului este diferenta dintre harul imputat si cel turnat (infuzat, este termenul tehnic). Protestantii considera ca harul este imputat crestinului, ramanand ceva extrinsec, pe cand catolicii vorbesc de o turnare (infuzare) a harului in sufletul credinciosului, facand apel la Romani 5: 5 „dragostea lui Dumnezeu a fost turnată în inimile noastre prin Duhul Sfînt, care ne‑a fost dat.”

Este clar, deci, ca pentru catolici“Harul este puterea pe care ne-o da Dumnezeu ca sa implinim sarcinile noastre cu privire la Noul Legamant (compara 1 Corinteni 7: 19), oricat de inconsecventa ar fi supunerea noastra uneori.” (John MacArthur, Evanghelia dupa Isus, Societatea Misionara Romana, Weaton Illinois, SUA, p.37)

Am reprodus intentionat aceasta definitie data de un protestant anticatolic, pe care fratele Olimpiu Cosma il cunoaste chiar mai bine ca mine (i-a publicat in romaneste mai multe lucrari la Editura Agape), iar Ankerberg il stie personal, avandu-l ca invitat de mai multe ori in emisiunea sa. MacArthur este nevoit sa faca apel la invatatura biblica despre har, impotriva unor curente teologice din lumea evanghelica de astazi – in speta free grace theology. Aprofundand ce spune Scriptura a ajuns sa spuna lucruri ce suna foarte catolic, ceea ce nu a ramas neobservat de oponentii sai din tabara f. g. t.

Teologia catolica privind harul si-a gasit formularea clasica sub pana lui Toma de Aquino, care observa ca termenul „gratie”, pe care il discuta si fratele Cosma in nota mai sus citata, are trei sensuri. In primul rand se refera la bunavointa unui suveran, ca in expresia „a fi in gratiile cuiva”. De asemenea, gratie se refera si la un dar sau o favoare a suveranului catre cel aflat in gratiile sale. In sfarsit, vorbim de „gratitudine” (adica recunostinta, mai pre graiul nostru), ca reactie a celui ce se bucura de gratiile suveranului. (Vezi Reginald Garrigou-Lagrange O. P., Grace, Herder Book, New York, 1952, pp. 3, 4. – Disponibil online format html sau Pdf)

Pentru teologia catolica a harului sunt relevante primele doua acceptiuni. Dragostea (favoarea) lui Dumnezeu reprezinta harul Sau necreat, pentru ca nu este ceva distinct de Sine. De asemenea, „puterea” (termenul lui MacArthur si Ankerberg) pe care ne-o da Dumnezeu, fiind un dar gratuit al Sau, tot har este. Aceasta a doua acceptiune a termenului gratie/har este cel care provoaca disputa intre noi si fratii nostri evanghelici.

Inainte de a trece la bazele biblice ale invataturii catolice sa vedem si ce spune pe aceasta tema Catehismului Bisericii Catolice (1993):

1999   Harul lui Cristos este darul gratuit pe care Dumnezeu ni-l face, dăruindu-ne însăşi viaţa sa revărsată de Duhul Sfânt în sufletul nostru, ca să-l vindece de păcat şi să-l sfinţească: acesta este harul sfinţitor sau îndumnezeitor, primit prin Botez. El este în noi izvorul lucrării de sfinţire.

(…)

2003   Harul este, mai întâi şi în primul rând, darul Duhului, care ne îndreptăţeşte şi ne sfinţeşte. Dar harul cuprinde şi darurile pe care Duhul ni le acordă ca să ne asocieze lucrării sale, ca să ne facă în stare să colaborăm la mântuirea celorlalţi şi la creşterea Trupului lui Cristos, Biserica. Acestea sunt harurile sacramentale, daruri proprii diferitelor sacramente. Pe lângă acestea, sunt harurile speciale numite şi charisme, după termenul grecesc folosit de Sfântul Paul şi care înseamnă favoare, dar gratuit, binefacere. Oricare ar fi caracterul lor, uneori extraordinar, ca darul minunilor sau al limbilor, charismele sunt rânduite în vederea harului sfinţitor şi au ca scop binele comun al Bisericii. Ele sunt în slujba iubirii care zideşte Biserica.

Dar, pe ce ne bazam noi catolicii cand descriem harul astfel? Cu alte cuvinte, ce spune Biblia pe aceasta tema?

Iata cateva versete din care reiese ca harul este o „putere” de la Dumnezeu ce ne intareste si nu doar o „hotarare” divina:

Prin harul lui Dumnezeu sînt ce sînt. Şi harul Lui faţă de mine n’a fost zădarnic; ba încă am lucrat mai mult decît toţi: totuş nu eu, ci harul lui Dumnezeu, care este în mine. (1 Corinteni 15: 10 ) (compara cu Filipeni 4: 13)

Lauda noastră este mărturia, pe care ne‑o dă cugetul nostru că ne‑am purtat în lume, şi mai ales faţă de voi, cu o sfinţenie şi curăţie de inimă date de Dumnezeu, bizuindu‑ne nu pe o înţelepciune lumească, ci pe harul lui Dumnezeu. (2 Corinteni 1: 12)

Şi Dumnezeu poate să vă umple cu orice har, pentruca, avînd totdeauna în toate lucrurile din destul, să prisosiţi în orice faptă bună, (…) (2 Corinteni 9: 8 )

Să nu vă lăsaţi amăgiţi de orice fel de învăţături străine; căci este bine ca inima să fie întărită prin har, nu prin mîncări, cari n’au slujit la nimic celorce le‑au păzit. (Evrei 13: 9)

Harul nu este doar o „hotarare” a lui Dumnezeu, ci este ceva acordat in diferite masuri:

Apostolii mărturiseau cu multă putere despre învierea Domnului Isus. Şi un mare har era peste toţi. (Fapte 4: 23)

Dar, în schimb, ne dă un har şi mai mare. De aceea zice Scriptura: „Dumnezeu stă împotriva celor mîndri, dar dă har celor smeriţi.” (Iacov 4: 6)

Ca nişte buni ispravnici ai harului felurit al lui Dumnezeu, fiecare din voi să slujească altora după darul, pe care l‑a primit. (1 Petru 4: 10)

Harul şi pacea să vă fie înmulţite prin cunoaşterea lui Dumnezeu şi a Domnului nostru Isus Hristos! (2 Petru 1: 2)

Dupa cum se poate vedea si din unele versete deja citate harul este acordat in functie de nevoile noastre si in functie de lucrarea la care suntem chemati:

avem felurite daruri, după harul care ne‑a fost dat  (Romani 12: 6)

v’am scris mai cu îndrăzneală, ca să vă aduc din nou aminte de lucrurile acestea, în puterea harului, pe care mi l‑a dat Dumnezeu (Romani 15: 15)

şi cînd au cunoscut harul,care‑mi fusese dat, Iacov, Chifa şi Ioan, cari sînt priviţi ca stîlpi, mi‑au dat mie şi lui Barnaba, mîna dreaptă de însoţire, ca să mergem să propovăduim (Galateni 2: 9)

Dar fiecăruia din noi harul i‑a fost dat după măsura darului lui Hristos. (Efeseni 4: 7)

Să ne apropiem dar cu deplină încredere de scaunul harului, ca să căpătăm îndurare şi să găsim har, pentruca să fim ajutaţi la vreme de nevoie. (Evrei 4: 16)

Mie mi se pare ca felul in care DEX-ul (editia 1996) defineste termenul „har” este cat se poate de biblic – cu toate consecintele teologice ce decurg de aici.

Anunțuri
Published in: on Ianuarie 2, 2011 at 9:03 am  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://mihaisarbu.wordpress.com/2011/01/02/sola-gratia-numai-prin-har/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLasă un comentariu

  1. […] Ca să putem face o clarificare a calvinismului și a punctelor lui (TULIP) trebuie să ne întoarcem în timp și în spațiu, cu sute de ani în urmă, la Europa catolică de atunci. Religia catolică era oficială, chiar era impusă oamenilor. O parte importantă a fiecărei religii este mântuirea, unul din motivele principale pentru care oamenii aderă (sau nu) la acea religie. Mulțumesc celui care s-a ostenit să prezinte aceste lucruri aici (din perspectiva unui catolic): https://mihaisarbu.wordpress.com/2011/01/02/sola-gratia-numai-prin-har/ […]


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: