Existenta extraterestrilor – un pericol pentru religiile traditionale?


 Mi-a fost dat sa aud ocazional argumentul cum ca unul din motivele pentru care guvernele implicate refuza sa faca publica existenta extraterestrilor este acela ca prin asta s-ar pune in pericol religiile traditionale. Problem fiind, deci, influenta politica a acestor religii. Chiar si atunci cand nu se ajunge la astfel de formulari transante, pare sa existe o prejudecata destul de raspandita potrivit careia crestinismui, ca sa dau un exemplu, ar fi infirmat, sau cel putin pus in criza, daca s-ar dovedi existenta unor civilizatii extraterestre. E suficient sa ne gandim ca in literatura S. F. extraterestrii mai avansati tehnologic si stiintific iau de la sine inteles ca evolutionismul este litera de evanghelie, confirmand, astfel, asteptarile publicului devotat al Bisericii Secularismului Scientist. (De fapt, cucernicii credinciosi ai acestei biserici, care sunt pasionati de science fiction, inventeaza civilizatii extraterestre prin care isi autoconfirma propriile prejudecati. Ultimul exemplu in materie fiind Paul, o comedie britanica ce mi-a amintit ca vroiam sa spun cate ceva pe tema asta.)

Mie unuia imi este greu sa imi imaginez in ce fel existenta unei puzderii de civilizatii extraterestre mai avansate tehnologic deca noi ar infirma in vreun fel adevarurile de credinta ale religiei mele (ca sa raman in propria ograda). In ce priveste celelalte religii, ii las pe reprezentantii lor sa spuna ce au de spus, dar in ce priveste catolicismul, pot spune, cu palam pe cutia toracica, ca nici vorba de astfel de probleme. Mai mult, avem un exemplu istoric concret, ca intr-o situatie analoaga Biserica Catolica nu a fost pusa in criza, din contra.

Ma refer, desigur, la descoperirea Americilor, si a populatiilor lor, complet noi pentru constiinta europeana. Sa ne gandim putim cu capul uni european catolic din secolul XV. Pentru acesta este de la sine inteles ca populatiile de pe glob din vremea sa descind din cei trei fii ai lui Noe: Sem, Ham si Iafet. Europenii insisi descind din Iafet, africanii din Ham, evreii si arabii din Sem, de exemplu. In felul acesta, de la irlandezi si pana la chinezi si japonezi, popoarele au o origine relativ clar stabilita, ce poate fi recondusa la ce citim in Biblie. Dar, surpriza! Cine sunt aceste noi popoare, despre care nu stia nimeni nimic. De unde provin ele, din moment ce Biblia nu sufla o vorba despre ele. Si de ce a permis Dumnezeu ca aceste popoare sa ramana fara harul credintei in Hristos un mileniu si jumatate. Acestea au fost chestiuni serioase pe care teologia catolica a trebuit sa le dezbata. Nu este acesta locul in care sa intru in detalii privind felul in care au influentat teologia catolica aceste dezbateri, mai ales in ce priveste teologia harului. Vreau doar sa pun o intrebare retolica: a intrat in criza catolicismul in urma acestor descoperiri? Nu.

De fapt, acest exemplu ne poate da o idee despre felul in care Biserica ar putea sa reactioneze daca s-ar descoperii noi civilizatii, de data aceasta extraterestre. Eu unul as fi curios ce am putea invata despre natura sufletului in urma unor astfel de descoperiri. Sa ne amintim ca atunci cand au fost descoperiti indienii autoritatile coloniale (spaniole si portugheze) au insistat ca acestia nu au suflet, deci pot fi exploatati de noii lor stapani precum animalele. In urma unei intense campanii promovate de ordinele religioase – in special dominicani si franciscani – soarta bastinasilor a ajuns subiect de discutie la Roma. Papa insusi a intervenit, reafirmand oficial statutul de om insufletit al indienilor, deci obligatia autoritatilor coloniale de a-i tratat ca fiinte umane. Mai mult, tot Roma a tinut sa aminteasca respectivelor autoritati ca un rege sau sef de trib pagan isi detine autoritatea si pamanturile sale in baza dreptului natural, deci jaful si furtul tot jaf si furt se numeste si in cazul de fata.

Noi astazi suntem bine informati in privinta cruzimii cu care indienii au fost cuceriti si subjugati, dar uitam motivul pentru care suntem atat de bine informati: din cauza misionarilor catolici (in general din ordinele religioase) care s-au opus autoritatilor coloniale, luand partea bastinasilor. Pentru a milita in favoarea lor la curtile regilor iberici si la Roma acesti dominicani si franciscani au scris o serie de lucrari detaliind soarta nefericitilor ajunsi sub jugul colonial. Ulterior, protestantii englezi au tradus unele lucrari de acest gen in limba Albionului cu scopul de a denigra spaniolii catolici, cu care erau in razboi, si a dovedi superioritatea moralitatii protestante.

De fapt, cucerirea si subjugarea Americilor nu se deosebeste cu nimic de alte cuceriri si subjugari din istorie, decat in doua privinte. Prima ar fi aceea ca, fiind vorba de populatii ce pana atunci nu intrasera in contact nu erau protejate de bolile purtate de celalalt. Dar chiar si in aceasta privinta am avea un precedent tocmai in Europa secolului XIV, in care, in urma unui asediu mongol al unei cetati genoveze de pe Marea Neagra a fost introdusa pe continentul nostru ciuma bubonica. Cealalta diferenta, fara nici un precedent in istorie, consta in faptul ca armatele cuceritoare si colonizatoare duceau cu ele un grup de oameni care nu priveaucu ochi buni tratamentul la careerau supusi cei invinsi si care, in baza convingerilor lor religioase, au considerat ca adagiul vae victis este incompatibil cu catolicismul. Acestia, calugari franciscani si dominicani, iar mai tarziu si iezuiti, s-au opus autoritatilor coloniale in America, iar in Europa au declansat o vasta campanie de denuntare a compatriotilor lor colonisti. Rezultatul a fost ca a aparut o literatura care, printr-o ironie a istoriei, a ajuns sa fie folosita impotriva catolicismului, si ca autoritatile coloniale au prins ura impotriva coroanei spaniole si portugheze (care erau de multe ori de partea Romei, dar nu mereu), pe de o parte, si impotriva Bisericii pe de alta parte. Asa s-a ajuns la revolutiile antispaniole infaptuite de francamsoni anticlericali, descendenti ai colonizatorilor albi.

De ce am tinut sa povestesc toata aceasta istorie? Pentru ca la baza neintelegerilor intre colonisti si calugari statea chestiunea sufletului indienilor. Este acesta unul de natura animala, sau este un suflet omenesc? Avand in vedere ca Indienii nu pareau sa aiba o origine atestata in Biblie (las la o parte acum teoriile fanteziste despre indieni ca descendenti ai unor triburi evreiesti pierdute si alte bazaconii similare) colonistii puteau gasi un pretext excelent pentru a-i declara pe bastinasi animale si a-i trata ca atare. In aceste conditii Biserica a fost pusa in fata unei alegeri epocale. Existau doua solutii: una usoara si una dreapta. Biserica a ales solutia dreapta, asumandu-si consecintele (la care am si facut aluzie, cand am pomenit de anticlericalism) care decurg din a lua partea celui slab si invins impotriva celui puternic si victorios.

 Daca lasam la o parte faptul ca in aceasta intalnire colonizatorii superiori (tehnologic) au fost catolicii (vorba vine, daca ma intelegeti), contactul cu o civilizatie extraterestra ar fi una echivalenta teologic. Am avea de-a face cu o populatie de care nu se pomeneste in Scriptura. Mai mult, acestia nici macar nu ar fi descendenti ai lui Adam (prin Noe), precum amerindienii. S-ar pune problema daca ar avea un suflet ce poate fi mantuit. S-ar pune problema daca pacatul originar este valabil si pentru ei, sau daca ei au avut propriul pacat originar. Oare Crucea este valabila si pentru ei, sau numai pentru Homo Sapiens? Contextul politic si militar ar fi radical diferit in cazul acestei intalniri, comparativ cu descoperirea Americii, dar problemele teologice ar fi analoage. Ei bine, am vazut ca Biserica Catolica nu a intrat in criza in urma descoperii unor noi popoare, iar pusa in fata unor dileme teologice a stiut sa ia decizii. Am incredere, deci, ca si in cazul descoperirii unei civilizatii extraterestre Biserica Catolica va merge mai departe cu misiunea incredintata ei de catre Mantuitor. Sper doar ca, in urma acestei intalniri, noi sa nu patim ca amerindienii.

Anunțuri
Published in: on Aprilie 15, 2011 at 6:32 am  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://mihaisarbu.wordpress.com/2011/04/15/existenta-extraterestrilor-%e2%80%93-un-pericol-pentru-religiile-traditionale-4/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 comentariiLasă un comentariu

  1. atata doar ca NU exista, sau daca ar exista (in sensul civilizatiilor tehnologice de tip Kardasev, dragi oamenilor de „stiinta”), Biblia minte. dar scripturile fiind insuflate de Dumnezeu, rezulta ca sunt in Adevar. stiu, un rationament in bucla..dar daca Biserica ta, va recunoaste in urma unei „epifanii” existenta extraterestrilor- si semne dinspre Vatican sunt- va cadea in prapastia inselarii.

  2. Va recomand sa cititi cartea istoricului Lucian Boia : „Între înger şi fiară: mitul omului diferit din Antichitate pînă astăzi”. Precis va deschide noi drumuri gandirii!


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: